...pozvolna chcipa.
Odpovědět1 1
Kolegove nahore resi kvalitu vystupu, ktera je dnes neskutecna. Dovolim si tvrdit, ze neni problem vyfotit fotku na 3200 iso a udelat z vysledku fotku na A3.
Problem stejne jako autor recenze vidim v nezavislem fazovem ostreni. Pri 24 mpx je to proste problem, ktery u 6 mpx neexistoval nebo nebyl tak zrejmy. Back/front focus je problem dnesnich zrcdlovek, D850 nevyjimaje. Verim, ze kdyz si s autofocus tuningem pohrajete, tak ze sveho pevneho skla dostanete maximum, ale co na to pratele zoomu.
Z tohoto duvodu bude moje dalsi telo bezrcadlovka/systemovy kompakt, protoze misto hodin stravenych ladenim autofocusu na me D5300, stravim radeji venku focenim. Nastesti D5300 ma nastelovani pomocneho zrcatka jeden imbus (myslim, ze je to 1,5m a je to ten bliz cipu). Ale je to jedno nastaveni pro vsechny objektivy. Jinak doporucovana navsteva nikoniho servisu, je velice diskutailni (pohledejte reakce jejich zakazniku). Postelovani jednoho objektivu k telu vyjde na nejakych 19 stovek.
Pokud bych mel neco pochvalit na D5300, tak je to funkce auto iso, ktera je funkci focalni delky objektivu a da se pripadne prodlouzit/zkratit. To co pochvalit nemohu, je ze k vypnuti musite vlezt do nastaveni fotoaparatu, ale to je ten rozdil k D7xxx rade a je to schvalne (tzv. feature).
To co me drzi u nikonu jsou jiz nakoupena skla od 11 do 300mm a marne vyhlizim mirrorless od nikonu s kompatibilnim f-mountem.
A abych koncil pozitivne, tak u APS-C bych uvazoval o fujifilmu (treba nove X-E3), ze ktere lezou pouzitelne a velmi specificke JPEGy (volba pro lenochy, kteri chteji fotit a ne sedet u vyvolavace rawu). A pro pratele FF jit do Sony, ale to uz je zase o jinacich penezich.
Toz neblbnete a fotte, ta technika uz je kilometr pred nami fotografy. Dobre svetlo vsem.
Odpovědět8 1
Oravdu díš sire.
Ono jak je zde koneckoncu vidno si vetsina odborniku na parametry odmita pripustit, ze tu fotku nakonec musi stejne udelat clovek a kupodivuu pro par lidi ma fotka i jiny vyznam nez mnozina parametru.
Odpovědět0 0
Má zkušenost - DSLR Canon, 20 MPx.
4 skla od Canonu - absolutně žáný problém s back / front focusem.
1 sklo Sigma 120 - 400 - bez problémů.
Sigma Art - málem nevyšel rozsah microadjustment. Naladěno. Na dual pixels ostří dobře v live view. Než jsem naladil, prostě jsem používal jen manual nebo live view. Stejně se s tím objektivem rychlé scény moc dělat nedají.
Závěr žádná hrůza, naopak, zatím nevidím důvod opustit DSLR.
Odpovědět0 0
Jsem rád, že po 5 letech kdy jsem koupil za 15,- D5100+105VR, nemusím upgradovat na to samé za 24000,-
Jsem zvědav kolik let ještě budou kopat do mrtvoly. Zkostnatění firmy NIKON je už do nebe volající :-)
Každopádně celkem se nám tady smazal rozdíl od řady D7XXX... tenkrát to byl skoro dvojnásobek, dnes pár procent.
Titulek je opravdu výstižný, až bych řekl dvojsmyslný. Oni se o ten zánik zrcadel nakonec postarají. Jen tak dál.
Odpovědět3 1
No ono taky ta 7rada ma myslim k te5 blize nez tenkrat. Hlavne to ovladani a jeho ergonomie je skoro totozna. Sice je par veci, pro ktere se nemusi do menu, ale napriklad pro mne tedy nesiku je ten levy trojvolic velmi spatne pouzitelny .... kdybych musel do menu, trvalo by to o chvili dele, ale zase bych nemel strach, ze neco ulomim.
Se starou D300 se to do ovladani docela neda srovnat IMO.
Odpovědět0 1
Musím říct, že mě Nikon poměrně zklamal. Mám pocit, že od dob D5200 (2012) tato série značně vázne. Snad kromě hlubšího gripu, pozměněného ovládání, dotykového displeje a vylepšené konektivity, což mi ale na třímodelový "pokrok" nepřijde zrovna moc.
Konkrétně výsledky snímače mi u D5600 přijdou horší, než u předchozích modelů (beru v potaz RAW, protože rozdíl v JPEGu je spíše rozdíl úpravy, nikoliv snímače).
Odpovědět3 1
Ide o to, ze co viac by sa dalo ocakavat od Nikonu, je jedno v akej kategorii. A vobec od kazdeho vyrobcu. Inpulzom ku kupe v minulom desatroci bol narast kvality snad kazdeho pol roka. Na konci toho minuleho desatrocia tie fotaky tak dobre fotili, ze to mnohym, vacsine postacuje do teraz. Vyvoj v obrazovej kvalite uz tak neskace dopredu. Ani nema kam. Foti to jednoducho dobre. Takze co sa da zlepsovat? Funkcie, funkcnost. Pridame nejake filtre. Wifi, dotykac atd. ..........
Mne by sa u Nikonu pacil stabilizovany cip v spolupraci s objektivmi a hibridny hladacik. Ze co by som uz nechcel, ze. :-P
Odpovědět0 1
Tak v některých částech fotografií to 24 Mego od Nikonu dává i můj Panasonic LX7 s 10 Mpx (a to navíc už na f/2.8), jak je ten výstup z Nikonu příšerný, o dost levnější např. 16 Mpx Panasonic GX80 se seťákem 12-32mm to podle mě dává docela v klidu kompletně, no a pak tu máme profi kategorii - 20 Mpx od Panasonicu, kde např. GX8 je sice trochu dražší - 20 tisíc a jde jen o tělo, takže aby cena nebyla o dost vyšší, bylo by nutné koupit 12-32mm objektiv jako použitý, což lze za "pár korun", ale tedy nový nebude. Pak ovšem Panasonic udělí tomuto Nikonu tak drtivou porážku, že je mi Nikonu až líto, v podstatě s tím pak může Nikon rovnou vyběhnout na skládku odpadu.
Odpovědět1 4
Dobře, ale to jste mohl založit nový příspěvek, já jsem hodnotil JPEG z foťáku se setovým objektivem (tak jak nám jej v případě D5600 podala i recenze - ukázkové fotky v závěru), čili Vaše reakce na můj příspěvek postrádá docela smysl, protože obsahuje srovnání RAWů v testu, kde byl jistě použit jeden z nejlepších pevných skel z dané třídy fotoaparátů.
Fakt je tedy ten, že GX8 se zřejmě neprodává v setu s 12-32 mm objektivem (jako v případě GX80), nicméně v setu se 14-42 mm objektivem ano a ten sice má o něco horší kresbu, než 12-32mm, ale na f/8.0, kde ten seťák Nikonu podával také otřesné výsledky, je ten 14-42 mm objektiv už velmi solidní.
Zajímavé je také to, co si představujete pod pojmem "šumí jak blázen" :-), stejně jako to, že zmiňujete pro praktické použití nějakou okrajovou citlivost ISO 25600.
Odpovědět0 4
A to je všechno, nic víc nemáte?
Noční snímek na standardní odšumování JPEGu, kde je ještě nějakých zhruba 5 stupňů s odšumem menším a garantuji Vám, že na nejnižším stupni ta fotka bude vypadat úplně jinak.
A pak nějaké proužkování na budově, které je mimo rozlišení toho foťáku? Jistě, některé foťáky jej nahradily proužkováním větším, tj. zkreslily realitu možná více, než takhle, protože rozlišení, které na nějaký detail nestačí, není zkreslením reality. Také nejspíš půjde o zásah softwarového anti-alias filtru při zcela výjimečných scénách (zpravidla), kde k aliasingu na fotografiích dochází.
Odpovědět1 4
Mám hledat dál? Radši ne... Jinak ten noční snímek se netýkal odšumování Panáku, ale něčeho úplně jiného, kvůli čemuž to ani není nutné zkoumat 1:1 :) Fotograf to vidí i v malém náhledu, nefotograf ne, ten řeší odšum... (nápověda = cituji "...po zaclonění vyleze ze skla od Panase...)
Ad proužkování na budově, nepsal tu někdo, že LX7 s 10 Mpx vč. 16Mpx + 12-32 překoná D5600? Aha, jaksi ne, tak to okecáme výmluvou na software a AA filtr...
Odpovědět1 1
16 Mpx GM5 vs. 16 MPX GX80, srandově stejné rozlišení.
A hlavně na to v jakých světelných podmínkách je to s D5600 foceno, je tohle náhodou skvělý výsledek (D5600 1/30, F8, ISO 100 vs Panák FX80 1/1600, F7,1, ISO 200). Zde běžný cvakal rozdíl nevidí, stejně jako u toho nočního snímku...
Mimochodem v RAWu ten tvůj vlnitý plech je... Proč tam není hned? Asi 4x méně světla, horší světlo, žádné ostré stíny, a také Nikon nepřeostřuje JPG jako Panák (viz hnusný šum v modré obloze).
Odpovědět3 2
A to jsme došli opět ke stejnému problému. Na to si prostě založte vlastní příspěvky, neodpovídejte na moje, jsou mimo téma mého příspěvku. Řešil jsem prostě jen JPEG a dvojici tělo + seťák, to je vše. Tam prostě ten Nikon katastrofálně selhává v kontextu rozlišení, které má napsáno na obale a to je vše. Kdybych chtěl řešit více věcí, budu řešit více věcí. Třeba jako "xpolish" v nejnovějším příspěvku ;-).
Odpovědět0 4
Katastrofální selhávání tady opakovaně předvádí akorát Choakinek se svým posuzováním fotek v recenzích. Až budeš chtít řešit někdy i focení, tak si třeba vyfoť se svým Panákem stejnou scénu, jednou na přímém slunci s dobou expozice kolem 1/800 a podruhé až bude tak hnusně zataženo, že to dá cca 1/30 a pak si to porovnej i v JPG.
Odpovědět3 3
Hmm, nazýváš mě "cvakalem", ale vypadá to, že znalosti kolem fototechniky zase tak moc zmáknuté nemáš ;-).
Odpovědět0 3
Děkuji za poslední nekonkrétní výstup.
Odpovědět0 1
Prosím. Jsem "cvakal", tak nic nebude. Ukončil bych to nějakým závěrem:
1) Ve věci zpracování obrazu ve fotoaparátu (do JPEGu) Panasonic opravdu něco dělá. Nikon, Canon, Sony atd. jen chrápou.
2) Smiř se s tím, že DSLR končí. Takže ono je nakonec vcelku jedno, jestli Nikon nové DSLR modely jen "recykluje". Problém je spíš v tom, že Nikon dosud nepředstavil žádný CSC (výrobu a vývoj trapného Nikonu 1 ukončil). Čili dokud to Nikon neudělá, jde v podstatě o firmu, která končí na trhu prodeje fotoaparátů. Až to udělá (pokud to udělá) - uvidíme, posoudíme a na základě toho odhadneme další budoucnost společnosti Nikon na trhu fotoaparátů.
Odpovědět0 3
Koukám, že ortodoxní Nikonisté mají tuto diskuzi dobře ošéfovanou. Pravidelně bez vysvětlení dostávám minimálně dva mínusy :-D.
Odpovědět0 1
Mluviti stříbro, mlčeti zlato...
Odpovědět0 1
Jde o to, zda dát 18 000 Kč za tento model nebo 25 000 za D7200 nebo 33 000 Kč za D7500, pokud jedu v Nikonu. D3x00 mají ovládání příliš ořezané.
Odpovědět0 0
Tahle mašinka, pro mne v akceptovatelné cenové relaci se mi opravdu líbí, obzvlášť ten otočný displej aj do foťáku mi hraje do noty, aspoň furt netlemíš na displej a věnuješ se focení - kdybych nebyl rozjetý ve 4/3 bral bych ji !!!
Sice nevím, jestli bych z ní moch tisknout 80x60 ale asi by to dala, asi s dražšími skly.....
holt, je to Nikon, ne Oly ;-)
Odpovědět0 1
Ak len otocny displej, tie predsa maju Gecka od panasonicu. ;-)
Odpovědět0 0
srovnal sem si oly a pan no a ten pan se mi zdá upatlanější, ale to máš fuk, ne každý má skoro metrový monitor
Odpovědět0 0
Lenze s tymi Gckami sa strasne dobre foti - ergonomicky - do ruky ako uliate a ovladanie, mnam, mnam. Zo zeninym OMD vzdy chvilu bojujem, ako to chytim do ruky. A to som mal Olympusy E.
Olympus o trsku lepsie foti, ale video ma Pan lepsie. Priority. :-)
Ja som spekuloval aj nad tuto 5600, mam 7000 a som stale spokojny. S fotkami. S videom nie. S velkostou nie.
Ale to by som si s 5600 nepomohol. Ani 7500 - pozeral som videa a pri videu to ostri rovnako hrozne ako 7000. Stabilizator v objetivoch je dobry na fotenie, na video je to malo. Nejaky gimbal by pomohol, ale kto by to vlacil, ked 7000 s 3 az 4 objektivmi (plus svacinka, plus dcerka) neunesiem. 5600 o moc lahsia nie je.
Tak som si vymyslel Pan GX80 plus 12-32.
Nema to ten grip ako Gcka, ale nieco som videl na amazone, len drahe, tak cakam ci sa nerozhybu cinania, alebo si to vyrobim sam. ;-)
Odpovědět1 0
je hezké že jste v plusech zvýraznil především kvalitní snímač, leč ten je od Sony, co tedy může Nikon nabídnout? ...tak trochu jsem si rýpl :-) a teď vážně, měl jsem možnost v minulosti dva přístroje z řady D5X00 vyzkoušet a asi bych je nedoporučil.
Odpovědět0 1
Musím říci, že po D5100 je tohle po dlouhé době D5x00, která mě zaujala. Jen ta cena je poměrně vysoká a takové tři tisícovky dolů by to opravdu chtělo.
Odpovědět1 0
nerad bych se pletl, ale myslím, že stařičká a6000 se seťákem, by tomu natrhla ... a ještě ušetřím pár tisíc a místo (a váhu) v batohu. Jako koníčkáři mi o ergonomii tak nejde (i když mám také zrcadlo) a pokud bych to s focením myslel vážně stejně bych musel do vyšších modelů. Tím co teď napíšu popudím asi hodně lidí, ale ve svém okolí sleduji, že tyhle modely už se prodávají tak nějak ze setrvačnosti, podle mě nemají co nabídnout. Mají ergonomii "profesionálních" foťáků ale jsou totálně vykuchané (funkce, ovladače, výkon ...). Kupují je především rodiče svým náctiletým dětem k vánocom a důchodci v Datartu, obecně lidi, kteří se o fotoaparáty nezajímají a berou značku, nebo doporučení prodavače. Neznám kupříkladu nikoho (a že jich je) s D3X00, nebo D5X00 kdo by si k tělu pořídil více než dva objektivy (bezvyjímky setové). Tenhle foťák necílí na fotografy, ale na laiky kteří si tak chtějí připadat, ty dělají 90% prodeje těhle low-end těl a všichni fotí na AUTO :-) Tím nijak neznevažuji výkon tohohle přístroje, třeba je dobrý, píši jen o lidech ve svém okolí které s ním vídám. ...Ale možná je to jinde jiné.
Odpovědět2 3
ještě doplním, že nikdo z těch lidí ještě nikdy tělo neupgradoval, ani ti co mají skutečně staré modely a nikdo z těch se kterými jsem mluvil osobně o tom ani neuvažuje, mají prostě vysněný "velký foťák" a to jim stačí asi navždy. Někteří z nich se tak vláčejí se starou DSLR a kamarád který při nich fotí na nový fotomobil má mnohdy lepší fotky...
Odpovědět1 3
díky za potvrzení mé teze, a6000 jasně vede, například dole na uzávěru pravé lahve je při ISO 800 a výš krásně vidět jak D5600 oproti a6000 brutálně žehlí, vymaže úplně všechny detaily a to ani nemusíme srovnávat další věci jako fps, AF (počet bodů, rychlost), atd. Překvapilo mě že starý low-end D3300 který jste do srovnání také zařadil je jen nepatrně horší než mladší a o třídu vyšší D5600, zase mě to utvrzuje v tom, že tyhle modely nezažívají mezigeneračně prakticky žádný obrazový pokrok. ...Nechápu jen proč je do toho srovnání přidaný i FF za 100k?
Odpovědět1 2
ještě k tomu doplním, když už jste tam tu D850 zařadil, koukněte třeba na srovnání s a7RIII při ISO 25.600 se koukněte dolu na tu barevnou kartu vpravo hned vedle lahví, uprostřed spodní poloviny je červený kosočtverec ve kterém jsou fialové mezikruží, a7RIII je ukázala, Nikon D850 je rozpatlal do jednobarevného fleku. To stejné je i v pravém horním rohu téhle karty, na kresbě starého muže, nebo fousech na portrétu muže vlevo (tam své přehnané žehlení předvádí nejlépe i D5600). To jsem ani sám netušil, že Nikony tak moc žehlí.
Odpovědět0 1
FF je tam pro srovnání, jak velký/malý skok v kvalitě představuje :-)
Jinak souhlas, A6000 je za současné ceny, když si k tomu pořídíte ještě nějaký lepší než ten setový objektiv (třeba Sigmu 30/1.4), jasná volba.
Odpovědět1 1
Tak při takovýchto srovnáních pixel na pixel 1:1 je vhodné si také uvědomit, než budu vynášet úvahy o žehlení, jaký objektiv je na tom kterém těle nasazen. Sony Zeiss 55/1,8 je určitě trochu jinde než Nikkor 50/1,4, a to jak opticky (a to i po zaclonění), tak bohužel i cenově...
Odpovědět1 0
to je ironie, kamarádí Nikoňáci mi vždycky tvrdí, že nikonní skla jsou vždy něco víc :-) ...ne vážně, spoléhám na to, že při takto solidním ISO testu by si ohlídali aby tento faktor výsledky nezkraslil. Ba co více, při ISO 100 kde šum fotografie nedegraduje by měly být ty Vámi předpovězené optické vady velice dobře patrné, já je tam ale nevidím. Při ISO 100 jsou dle mého soudu obrazy stejně ostré, ba co víc, Sony a7RIII má v rozích chromatickou vadu daleko více patrnou a problém s žehlením mají i ostatní Nikony které jste vložil (D3300, D5600 ...) Nikonu je to prostě vlastní, sorry ten argument se skly je mimo, přesvědčte se sám.
Odpovědět0 1
ještě doplním, že v duelu D850 vs. a7RIII jsou použita skla 85/1,8 což je v případě Sony docela tuctové sklo, nejde ani o CZ, ani GM ba dokonce ani o G, je to prostě nejlevnější 85/1,8 a chromatická vada v rozích to dokazuje, přesto D850 s 85/1,8G žehlí viditelně víc...
Odpovědět0 1
Tak dle ceny je Nikon 85/1,8 G (á 13tis.) ještě tuctovější než Sony FE 85 mm f/1,8 (á 18 tis.). K té aberaci - asi tam má dpreview nějak přehozený RAW a JPG, neboť Sony aberuje v JPG, zatímco v RAW ne a Nikon naopak. A k tomu žehlení - jestli někdo používá jen JPG z foťáku tak prosím, jinak v tom problém nevidím.
Odpovědět1 0
Kresba je i v RAWu u D5600/D3300 méně ostřejší než u A6000.
Odpovědět0 1
Jenže to je možná trochu špatný úhel pohledu. Uvědom si, že Nikon vlastně dává špičkové snímače z high-endu i do těch nejlevnějších těl, což je pro fotografa dobře a nikoli naopak. Ty snímače se zas tak rychle nevyvíjí, aby za rok zaznamenaly nějaký drastický posun kupředu.
Odpovědět2 1
jestli tam dává konstrukčně Hi-End snímače je asi fotografovi jedno, když z něho ten výkon u Low-End modelů záměrně neždímají a konkurence za stejnou cenu ano. Navíc jde beztak o snímače od Sony které většinou už tak s ročním náskokem prošly skrz modely Sony (viz třeba a7R a D810 ...)
Odpovědět0 3
A proto byly levné Nikony první s 24 MPix snímači, zatímco Sony na to koukalo zdáli... tak fajn. Láska k značce je dobrá, ale přehánění pak degraduje kvalitu tvých komentářů.
Odpovědět1 1
to není láska ke značce. Realita je taková, že Sony přestává být závislé na dodávkách Nikonu, i dříve byly v Nikonech snímače od Sony, jen to měli jinak nasmlouvané, takže byly vyvinuty jen pro Nikon, nebo v něm byly dříve, či současně. Koho ale zajímá co bylo před mnoha lety? To co jsem napsal v předchozím komentáři platí už pár let, můžete si takových příkladů kdy Nikony dostaly snímače které byly třeba s ročním náskokem osazeny v Sony fotoaparátech najít více. Sony dalo první 24Mpix do APS-C do a77 a roce 2011, což byla konkurence pro D7x00 která měla v té době 16Mpix a 24Mpix se dočkala až u modelu D7100 tedy rok později než Sony, To byla doba, kdy Sony (A) pomalu končilo s Low-End APS-C - poslední a57 a 58 (20Mpix) vyšly v roce 2012 což byl první rok kdy dal Nikon do D5200 24Mpix snímač. Nikon tak v počtu megapixelů u Low-End modelů v následujících letech vyhrál v závodě kde běžel sám, bravo! To asi nebylo těžké :-) Další model od Sony a77m2 v roce 2014 už dostal snímač (24Mpix) s „offset“ bezešvými čočkamy (dále od středu vyosené), což je dost Hi-tech záležitost, a teď mi prosím pomozte, protože tohle nevím: Dostala se maska z bezešvých čoček i do o několik let mladší konkurenční D7500, kam tyhle snímače "prosakují", nebo je tam stále obyčejný 24Mpix? Pokud tam je znamená to "jen" tříletý náskok Sony v této technologii. Pokud ne, znamenalo by to, že se situace otočila a Sony si nechává technologicky vyspělejší věci už jen pro sebe, což jsem se snažil nastínit v úvodu. Prosím odpověď stroze a fakticky, bez lásky ke značce.
Odpovědět1 1
Ono jde o to, že ty snímače nejsou vždy shodné a nelze obecně říci, že ten 24MPx snímač, který je v Sony, je tentýž, který je v Nikonu. Některé snímače sice Nikon kupuje přímo od Sony (navržený v Sony), ale některé snímače si sám navrhuje a Sony je jen a pouze výrobcem takového snímače. Funguje tedy podobně jako např. TSMC u procesorů.
Proto také mnoho z technologií, které jsou u Sony, nenajdeš u jiných značek (např. vrstvené snímače) a podobně tak snímač z některých Nikonech vyrobený v Sony nikdy ve fotoaparátech Sony nenajdeš. Je třeba to trochu rozlišovat. Ono právě kvůli tomu, aby se to nebilo a byla zajištěna "nezávislost", jsou "Sony fotoaparáty" a "Sony snímače" jiné společnosti (divize). Divize fotoaparátů Sony by tak měla být s divizí snímačů Sony ve stejném vztahu jako je i Nikon k této divizi.
Je to tedy jen zčásti tak, že by si Sony nechávalo něco lepšího pro sebe. Pokud jiný výrobce navrhne lepší snímač než má Sony, tak mu ho v Sony vyrobí a ty technologie u sebe nikdy nepoužije. Sony si tedy pro sebe "nechává" ty čipy, které si zažádala divize fotoaparátů Sony. Pro "běžný" prodej má Sony pár "běžných" snímačů. A proto by se také např. snímač z Nikonu D850 nikdy neměl objevit ve fotoaparátech Sony nebo kdekoli jinde. Ten si navrhnul Nikon sám, Sony mu ho pouze na základě specifikací vyrábí, protože Nikon nemá továrny na výrobu senzorů.
Odpovědět3 0
Jen drobné doplnění, ne všechny snímače v Nikonech jsou od Sony, některé modely používají snímač od Toshiby. Například některé modely řady D5x00. ;)
Odpovědět1 0
Toshibu (výrobu snímačů) koupilo Sony už před nějakým pátkem.
Odpovědět0 2
A přesto se pod značkou Toshiba stále vyrábí snímače jiných parametrů, než jaké dělá přímo Sony.
Odpovědět1 0
K snímačům stroze a fakticky - první 24 MPX Sony se dostal do Nikonu, ale D3200 ne 7100. Tam se dostal snímač od Toshiby navržený pro Nikon, a později se usídlil i v D5200/5300. Toshiba dělala senzory pro různé potřeby (třeba 2/3 X-Trans pro Fuji), a dnes už její senzorová divize patří Sony. D7500 používá 20 MPx senzor navržený a vyráběný specificky pro Nikon, který absolutně nemá nic společného s 20 MPx senzorem Sony z A58 (ten se objevil v entry level Pentaxech). A třeba 12 MPx FF senzor pro první fullframové Nikony (D3, D700) se v žádném produktu Sony neobjevil. D7200, D5500 a D3300 dostaly mladší senzor Sony, který je viditelně schopnější než ten od Toshiby. A co nám to ukazuje? Že zavádění nových senzorů se musí řídit více aspekty než jen co je nejnovějšího na trhu, klíčový je ekonomický faktor. Větší odběr senzorů znamená nižší kusovou cenu, a takový senzor musí být použitelný v širokém rozsahu foťáků. Proto Nikon má celou APS-C řadu vybavenou jedním z nejlepších senzorů své třídy, je to zisk pro kupujícího vycházející z toho že by byl nemístný luxus mít různé druhy senzorů podle tříd. Po tomhle se nedá skákat jak kamzík, a plánuje se na roky dopředu. Třeba nasazení senzoru z A77 do D3200 bylo výjimečné a neopakovalo se, znalí ví kde byly jeho slabiny (velmi rychlý nástup šumu) a Sony ho zřejmě prodalo levně. Prostě byznys se nedá dělat impulzivně a Nikon (a ostatní) musí myslet strategicky, tak specifický senzor jako pro D850 musí být enormně nákladný protože se do jiného modelu jen tak nedostane.
Odpovědět1 0
Píšete: "K snímačům stroze a fakticky - první 24 MPX Sony se dostal do Nikonu, ale D3200 ne 7100. Tam se dostal snímač od Toshiby navržený pro Nikon, a později se usídlil i v D5200/5300"
tady jste m asi špatně pochopil, reagoval jsem na komentář o 24Mpix snímačích obecně a o jejich nasazení do low-end těl, proto jsem poukázal na to, že první APS-C 24Mpix u Sony byl v roce 2011 což je o rok dříve než u Nikonu D7100, nepsal jsem že šlo o snímač Sony (tady vím, že šlo o Toshibu) i když teď když to čtu asi to tak vyznělo, tyto těla ale nejsou ani low-end, jen byly první, proto jsem je uvedl jako reakci na to, že Nikon má v tomhle náskok... Prvními low-endy byly D3200 a D5200, protože článek je o D5600 poukázal jsem na řadu 5000, obojí byl ale rok 2012
Odpovědět0 0
To bylo celkové shrnutí, pochopil jsem správně a nebyla to přímá reakce na konkrétní věty. Ostatně D7100 přišel až 2013, a D3200 v 2012 (a ten má onen Sony senzor), takže časová období správně jen typ ne. Ale jinak to nebylo nějaké vyhrazení se, v zásadě jsem chtěl zvýraznit co myslím.
Odpovědět0 0
Škoda, že jste úplně přeskočili Nikon D5500. Ten by mohl být ze všech tří (Nikon D5300, Nikon D5600) nejlepší (v recenzích ho chválí a kvalita obrazu mi přijde mnohem lepší než zde). Hrozně dlouho jsem se zde těšil na recenzi a nakonec je tu D5600, která je z mého pohledu zbytečná (v čem tkví zlepšení oproti Nikonu D5500, mimo toho, že D5500 má (pokud vím) o trochu větší RAW buffer a podle mně i kvalitu obrazu). No nic, škoda, že neexistuje něco jako Nikon D6000 (větší RAW buffer, více pokročilejších funkcí, stavový displej, lepší kvalitu obrazu) jako má Canon EOS 77D. Ten se mi zdá jako nejlepší volbou, i když mne opět neuspokojila kvalita obrazu (hledím především na kvalitu per pixel - tedy jak velký výřez z fotky mohu udělat abych docílil skutečně ostrého a kvalitního obrazu).
Odpovědět0 0
Tím popisem D6000 se už dost přibližujete k existující D7200.
Odpovědět0 0
za ty prachy je to křáp, leč s tím "správným" logem..
Odpovědět2 1
Pokud jste v ruce v životě nedrželi lepší aparát, budete spokojeni. Pokud ano, pak si ho nekoupíte. Otřesná je hlavně ergonomie - jediné Fn tlačítko, blbě umístěné, pouze jeden roller, hledáček je spíš zaměřovačem (manuální ostření je rocket science). Výstup je naopak velmi pěkný, ale hlavně do RAWu. JPG moc nezvládá auto WB a většina fotek má modrý/zelený nádech.
Setový objektiv je solidní někde mezi 24-40 po zaclonění. Oba konce zoomu, 18 a 55 jsou slabší, na 18 nepomáhá ani zaclonění. I tak ale patří mezi ty lepší seťáky (vyloženě výrazně lepší je teď asi jen 18-55 f/2,8-4 od Fuji).
Navíc sama 5X00 třída přestala dávat smysl, od D3400 se liší tuším jen AF modulem.
Tolik moje dojmy po roce používání. Není to špatný aparát, ale je na něm vidět zub času - pořád se jedná jen o drobnou evoluci čtyři roky staré D5300 a dnes už je možné sehnat lepší stroje, hlavně co se týče té ergonomie a výbavy.
Odpovědět2 2
Proti D3400 je tam toho navíc o něco více. Je to třeba i ten dotykový plně výklopný displej, port pro externí mikrofon a další drobnosti. Pokud jde o setový objektiv, tak ten mezi lepší seťáky dnes nepatří. V DSLR to ještě jde, ale jak se započítají CSC objektivy, tak nejen Fuji, ale i Panasonic má lepší (svého času i Samsung). S tou rohovou neostrostí a aberací není moc disciplín, kde by měl snad být v nadprůměru.
Odpovědět0 0
Schválně, jak dlouho bude trvat, než budete psát "zrcadlo ještě žije"?
Odpovědět5 1